نحوه ی عملکرد بخار ی درجا

نحوه عملکرد بخاری درجا : بخاری کمکی در ماشین (Parking heater) یک دستگاه گرمایشی است که برای گرم کردن هوای داخل خودرو و همچنین گرم کردن موتور خودرو قبل از شروع رانندگی، به کار می‌رود. بخاری درجا در ماشین به دو نوع بنزینی و دیزلی تولید می‌شود.

نحوه عملکرد بخاری درجا

بخاری درجا دستگاهی  است که در وسیله نقلیه نصب می شود. که می تواند موتور و کابین را قبل از استارت زدن موتور توسط راننده گرم کند. این به ویژه در آب و هوای سردتر که در آن وسایل نقلیه ممکن است در هنگام روشن شدن و گرم شدن سریع در صبح مشکل داشته باشند مفید است. در این مقاله نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد بخاری درجا و برخی از مزایای آن خواهیم داشت.

نحوه عملکرد بخاری درجا محصول
نحوه عملکرد بخاری درجا مخحصول

بخاری درجا چگونه کار می کند؟

بخاری درجا  معمولاً یک سیستم گرمایش کوچک و مستقل است که در محفظه موتور خودرو نصب می شود. سوخت بخاری با گازوئیل یا بنزین تامین می شود و  مصتقل مخزن سوخت خودرو  می می باشد. اغلب توسط یک کنترل از راه دور یا یک تایمر کنترل می شود و می توان آن را برای گرم کردن موتور و کابین برای مدت زمان از پیش تعیین شده قبل از نیاز راننده تنظیم کرد.

هنگامی که بخاری درجا روشن می شود، سوخت را از مخزن سوخت خود می گیرد و برای تولید گرما آن را روشن می کند. سپس گرما از طریق یک سری کانال ها و شیلنگ ها به  موتور و کابین منتقل می شود.

بسته به نوع بخاری درجا، گرما ممکن است از طریق سیستم گرمایشی موجود خودرو یا از طریق یک سیستم جداگانه توزیع شود. برخی از بخاری های درجا نیز دارای یک فن داخلی هستند که می تواند به گردش هوای گرم در سراسر کابین کمک کند.

نحوه عملکرد بخاری درجا DA01

مزایای بخاری درجا

استفاده از بخاری درجا مزایای متعددی دارد.

1. یک بخاری درجا می تواند موتور خودر و کابین خودرو را قبل از اینکه راننده موتور را روشن کند گرم کند. این می تواند به کاهش فرسودگی موتور کمک کند و با گرم شدن سریعتر موتور، کارایی سوخت را بهبود بخشد.

همچنین می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند. به موتور اجازه می‌دهد سریع‌تر به دمای کارکرد مطلوب خود برسد.

نحوه ی عملکرد بخار ی درجا سواری
نحوه ی عملکرد بخار ی درجا

2.از مزایای  دیگر بخاری درجا این است که می تواند رانندگی را در هوای سردتر راحت تر کند. با از پیش گرم کردن کابین، راننده و سرنشینان می توانند بدون نیاز به صبر کردن برای گرم شدن موتور وارد یک وسیله نقلیه گرم و دنج شوند. این می تواند به ویژه برای رانندگانی که مجبور به رفت و آمد در مسافت های طولانی هستند یا برای کسانی که در صنایعی کار می کنند که نیاز دارند زمان زیادی را در وسایل نقلیه خود بگذرانند مفید باشد.

3.یکی دیگر از مزایای بخاری های درجا این است که می توانند به افزایش عمر موتور وسیله نقلیه شما کمک کنند.  موتور وسیله نقلیه قبل از راه‌اندازی موتور کرم کرده. یک بخاری درجا می‌تواند به کاهش فرسودکی موتور که هنگام راه‌اندازی موتور سرد اتقاق می افتد کمک کند. این در نهایت می تواند به افزایش عمر وسیله نقلیه شما کمک کند و در طول زمان نیاز به تعمیرات پرهزینه را کاهش دهد.

4. بخاری درجا می تواند یک سرمایه گذاری عالی برای هر کسی باشد که در آب و هوای سردتر زندگی می کند یا می خواهد عملکرد و راحتی وسیله نقلیه خود را بهبود بخشد. چه به دنبال کاهش فرسودگی  موتور خود، بهبود بهره وری سوخت یا صرفاً گرم ماندن در یک صبح سرد زمستانی باشید، بخاری درجا یک راه حل عالی است.

 

نحوه ی عملکرد بخار ی درجا فروزش

  خطر : برای جلوگیری از هر نوع آتش سوزی می‌بایست بخاری درجا در زمان سوخت گیری خاموش باشد و همچنین برای جلوگیری از مسمومیت توسط گازهای سمی هرگز از بخاری درجا در محیط های بسته استفاده نکنید.

نحوه عملکرد بخاری درجا  فروزش پخش 

برای اینکه با روش کار کردن صحیح بخار درجا در فروزش پخش می توانید از این لینک استفاده کنید .

آغاز به کار SWICH


اگر بر روی بخاری درجای خود از سوئیچ‌های دیجیتال استفاده می‌کنید یک دکمه با چراغ قرمز رنگ برای شروع عملکرد استفاده می‌گردد و یک دکمه بدون چراغ برای خاموش کردن مجموعه استفاده می‌گردد.

START UP روشن شدن

نحوه ی عملکرد بخار ی درجا
برای روشن شدن چراغ قرمز رنگ به صورت ممتد روشن می‌گردد و اتفاقات زیر به ترتیب رخ می دهد. برد کنترلی سیستم سلامت تمامی قطعات را چک می کند (قطعات شامل شمع، سنسورهای حرارتی ، سنسورهای ایمنی، فن و … می باشد).
فن دمنده به آرامی شروع به حرکت می‌کند.
شمع روشن شده بعد از زمان حدودا 30 ثانیه پمپ روشن شده و شروع به تزریق سوخت می کند.
اگر شعله تشکیل شد به وسیله سنسورهای حرارتی شمع از مدار خارج می‌گردد و دور فن به آرامی افزایش پیدا می کند به طوری که دمای خروجی آن در حدود 110 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد.

تنظیمات دما :

در ولوم های قدیم (آنالوگ) و جدید(دیجیتال)
کلید مدرج برای تنظیم دمای مطلوب راننده وجود دارد . که کمترین مقدار آن حدود 10 درجه سانتی گراد و بیشترین مقدار آن حدود 30 درجه سانتی گراد را نشان می دهد که به صورت مساوی در طول چرخش تغییر می کند. 

 

نحوه عملکرد بخاری درجا فروزش پخش

نحوه طراحی بخاری درجا

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت این است که بخاری های درجا معمولاً به گونه ای طراحی می شوند که از نظر انرژی کارآمد باشند. آنه ا اغلب مجهز به کنترل های پیشرفته هستند که می توانند به تنظیم دما و بهینه سازی مصرف سوخت کمک کنند.

این بدان معناست که استفاده از بخاری درجا(Parking heater) در واقع می تواند به کاهش هزینه سوخت در طول زمان کمک کند و همچنین اثرات زیست محیطی کلی رانندگی را کاهش دهد.

مدل های بخاری درجا 

همچنین شایان ذکر است که بخاری‌های درجا در اندازه‌ها و سایز مختلف برای سازگاری با انواع وسایل نقلیه و اقلیم‌ها عرضه می‌شوند. برخی از بخاری های درجا برای استفاده در خودروها سواری طراحی شده اند.

در حالی که برخی دیگر برای وسایل نقلیه بزرگتر مانند کامیون یا اتوبوس مناسب تر هستند. علاوه بر این، برخی از بخاری های درجا برای کار در دمای بسیار سرد طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای آب و هوای معتدل مناسب تر باشند.

انواع مدلهای بخاری درجای فروزش پخش 

نحوه عملکرد بخاری درجا st
نحوه عملکرد بخاری درجا

مدل سری بخاری های ST

سری جدید تیم تولیدی تحقیقاتی این شرکت است. در تولید سری بخاری های ST به عنوان جدیدترین تولیدات شرکت، سعی مضاعفی بر ارتقای کیفی این محصولات رفته و در نتیجه سلسله مزیتهایی بر این نوع از بخاری – چه در مقایسه با دیگر تولیدات شرکت و چه محصولات مشابه آلمانی مقرر گشته است.

نحوه عملکرد بخاری درجا NDA01،DA01،DA03،BA01
روند سیر تکامل شرکت فروزش پخش

مدل BA01 

بخاری درجا مدل  BA01با اندازه 125*133*360 و مصرف سوخت بنزین  برای انواع وسایل نقلیه 12 و 24 ولتی مناسب می‌باشد. این مدل بخاری فروزش پخش با مصرف سوخت حدودا 0.2 لیتر بر ساعت و با توان حرارتی 2200 وات وسیله گرمایشی مناسبی برای شما در روزهای سرد پائیز و زمستان می‌باشد. فروزش پخش ضامن سلامتی،امنیت و آرامش شما در جاده‌های زمستانی است. این مدل دیگر تولید نمی شود وفقط  شرکت فروزش پخش خدمات پش از فروش ارائه می دهد .

 مدلDA01

بخاری درجا مدل  DA01با اندازه 125*133*360 و مصرف سوخت نفت و گازوئیل مناسب برای انواع وسایل نقلیه 12 و 24 ولتی بویژه انواع اتوبوس‌ها و ون‌ها می‌باشد. این مدل بخاری فروزش پخش با مصرف سوخت حداکثر 0.21 لیتر بر ساعت و با توان حرارتی 1800 وات وسیله گرمایشی مناسبی برای شما در روزهای سرد پائیز و زمستان می‌باشد. فروزش پخش ضامن سلامتی،امنیت و آرامش شما در جاده‌های زمستانی است.

بخاری درجا مدل  NDA01با اندازه 125*133*360 و مصرف سوخت نفت و گازوئیل مناسب برای انواع وسایل نقلیه 12 و 24 ولتی بویژه برای کامیون‌ها و بارکش‌ها می‌باشد. این مدل بخاری فروزش پخش با مصرف سوخت حداکثر 0.27 لیتر بر ساعت و با توان حرارتی 2200 وات وسیله گرمایشی مناسبی برای شما در روزهای سرد پائیز و زمستان می‌باشد.

نحوه عملکرد بخاری درجا قطعات
نحوه عملکرد بخاری درجا

نحوه عملگرد بخاری درجا شرکت فروزش پخش

بخاری درجا یا (Parking heater) یکی از محصولات شرکت فروزش پخش است که به راحتی در خودروهای شخصی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه نصب می‌شود. بخاری درجا فروزش پخش دارای طراحی کوچک و کارآمد است که قابلیت گرم کردن محیط داخلی و کابین موتور خودرو را داراست.

نحوه استفاده از بخاری درجا 

برای استفاده از بخاری درجا فروزش پخش، کاربر باید ابتدا بخاری را به سیستم الکتریکی خودرو متصل کند.  که این کار توسط خود شرکت انجام می شود. سپس با استفاده از کنترل از راه دور یا تایمر، می‌توان آن را فعال کرده و تنظیمات مورد نظر را اعمال کرد.

کنترل دما بخاری درجا

دمای هوای کابین درمحل ورودی هوای بخاری درجا به صورت ممتد کنترل می‌گردد این دما با دمای تنظیم شده برروی ولوم کنترل دما مقایسه می شود و بخاری به وسیله سیکل های مختلف دمایی BOOST  ، HIGH، MEDIUM و LOW  تلاش می کند تا دما را در حدود تنظیم شده برروی کلید ولوم ثابت نگه دارد اگر دمای مطلوب کمتر از دمای کابین باشد گرمایش بخاری به مرور کمتر شده و در نهایت به حالت STAND BY  می رود و  اگر نیاز باشد مجددا از STAND BY  خارج شده و شروع به گرمایش می کند.
خاموش کردن SWICH OF

بعد از اینکه در کلیدهای آنالوگ به وسیله چرخاندن در جهت پاد ساعت گردد و یا در کلیدهای دیجیتال به وسیله دکمه خاموش بخاری  درجا خاموش گردد یونیت بخاری به صورت اتوماتیک پمپ سوخت رسان را قطع کرده و در حدود 10 دقیقه عملیات خنک کاری بخاری را انجام می دهد.
این مرحله برای سلامت و طول عمر کارکرد بخاری درجا بسیار مهم است و هرگز نباید در این مرحله برق بخاری را قطع کرد.

کلید با چراغ آبی رنگ فقط برای کارکرد فن بدون ایجاد گرمایش می باشد.
تجهیزات کنترل و ایمنی: اگر بخاری بعد از روشن شدن به مدت یک و نیم دقیقه موفق به روشن کردن شعله نگردد این عمل را به تعداد 4 مرتبه تکرار می کند و پس از آن اگر باز هم روشن نشود خطای مربوطه (ارور4تا7) را اعلام می کند.

اگر ولتاژ تغذیه در وسایل 24 ولت از 21تا 30 ولت و در وسایل 12ولت از 30.10 تا 15 ولت تجاوز کند یونیت بخاری به صورت اتوماتیک قطع و ارور مربوطه را اعلام می‌کند.

نحوه عملکرد بخاری درجا ویژگی ها
نحوه عملکرد بخاری درجا

ویژگی های بخاری درجای فروزش پخش 

1.استفاده از سیتم خودکار 

بخاری درجا فروزش پخش دارای یک سیستم خودکار خاموش شدن نیز است که به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.

2.کم جا بودن 

بخاری درجا فروزش پخش به دلیل طراحی کوچک و قابل حمل آن، به راحتی در هر نوع خودرویی قابل نصب است و باعث می‌شود که رانندگان بتوانند در هر شرایطی از آن استفاده کنند.

3. کنترل دما محیط کابین 

بخاری درجا فروزش پخش با افزایش دما در محیط داخلی، به راحتی می‌تواند تنظیمات دما و رطوبت را کنترل کند و برای رانندگان و مسافران بهبود راحتی و کیفیت سفر فراهم کند.

4.کاهش مصرف سوخت 

ویژگی‌دیگر بخاری درجا فروزش پخش می‌توان به کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های خروجی اشاره کرد.

5.بهبود کارایی

با گرم کردن کابین  موتور قبل از شروع مسافرت، می‌توان موتور را به دمای بهینه خود رساند که در نتیجه باعث بهبود کارایی سوخت و کاهش آلاینده‌های خروجی خودرو می‌شود.

علت طولانی بودن زمان خاموش شدن بخاری


علت اینکه بخاری مدت زمان زیادی طول می کشد تا خاموش کند عدم رعایت سیکولیشن یا گردش هوای داخل کابین می باشد. بخاری در داخل باکس قرار می گیرد و این باکس ها به داخل کابین راهی ندارد حتما باید این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. باید یه سوراخ با قطر 60 برای آن ایجاد کرد که بخاری راحت ورودی هوا رو تشخیص دهد و بتواند پوسته خودش رو سرد کند و تایم کمتری بگذرد تا سرد شود.

پمپ بخاری درجا

با توجه به اینکه پمپ سوخت بخاری درجا در شاسی ماشین ها به کار رفته و جاسازی شده است در معرض آب بارون و گل و لای جاده در فصل زمستان قرار می گیرد و باعث می شود سوکت ها و یا سر سیم ها از بین برود و در عملکرد آن خللی ایجاد کند.

شرکت فروزش پخش در همین راستا برای بهبود عملکرد پمپ یک سری قاب های محافظ پمپ در نظر گرفته که شما اگر این پمپ رو داخل قاب بذارید میبینید که پمپ دیگه در معرض گل و لای و آب بارون قرار نمی گیرد و فقط یه ورودی و خروجی دارد به همین صورت پمپ شما در معرض خرابی قرار نمی گیرد و دچار مشکل نمی شود.

پس توصیه شرکت ما بر این است که قبل از شروع فصل سرما این کاور و یا قاب رو تهیه کنید که در فصل سرما در پیش رو به مشکل بر نخورید.

نحوه عملکرد بخاری درجا

بخاری درجا شرکت ما چندین قطعه دارد که یک قطعه ایی به اسم برد یا مغز الکترونیکی بخاری درجا دارد که تمامی مراحل رو به صورت خودکار و اتومات هدایت می کند.
شما وقتی استارت می زنید شمع بخاری به مدت 3 دقیقه شروع به روشن شدن می کند و بعد از 25 ثانیه پمپ این بخاری شروع می کند به زدن با توان 3 مگا هرتز بعد از 40 ثانیه می شود 4 بعد 50 ثانیه با توان 5 هرتز پمپ شروع می کند به کار کردن .

زمانی که پمپ کار می کند المنت و یا همون شمع بخاری روشن است با توجه به این مراحل فن با دور 4هزار شروع به کار میکند و شعله ایجاد می کند.
به محض ایجاد شعله در داخل بخاری شمع به صورت اتومات از مدارخارج می شود و بخاری اقدام به گرم کردن می کند. تا زمانی که شما فرمان می دهید به صورت اتومات حدودا 2 ال 3 دقیقه به کار خود با توان بالا ادامه می دهد.

بعد 3 دقیقه دستور و فرمان شما رو می تونه با دمای تنظیمی 25 درجه بخاری باتوجه به سنسورهایی که دارد دمای محیطی شما رو سنس می کند به توان 25 که دمای محیط رسید بخاری از حالت کار کردن به حالت شات دوان می رود و به صورت آروم آروم کار می کند.

بخاری خاموش نمی شود فقط شعله از بین می رود و فن به صورت اتومات و با دور پایین به کار خودش ادامه می دهد تا زمانی که دمای محیط شما کاهش پیدا کنه دوباره مجدد مراحل از اول به صورت اتوماتیک طی می شود شمع روشن می شود پمپ شروع به کار می کند و به روشن و گرم شدن شروع می کند.
اگر فن بخاری به صورت آروم کار می کند و با استارت زدن می بینید که فن به صورت آروم کار می کند دمای محیط و دمایی که شما به بخاری فرمان دادید یکی است بخاری شما خراب نیست و بخاری درحالت استیبل قرار گرفته است و نیازی به مراجعه به تعمیرکار نیست یا دما رو تغییر بدید که بخاری مجدد روشن شود و یا بذارید دمایی که تنظیم کردید دما محیط نسبت به اون دما کاهش پیدا کنه و خود بخاری به صورت اتومات روشن بشود.

 

کلام پایانی 

بخاری درجا فروزش پخش یکی از بهترین راه حل‌ها برای افزایش راحتی و بهبود کارایی خودرو در شرایط سرد است. با توجه به ویژگی‌های آن، این بخاری می‌تواند به رانندگان و مسافران کمک کند تا در شرایط سرد به راحتی و با کیفیت سفر کنند.