Error های بخاری درجا
برای اینکه متوجه بشویم ایا دستگاه از تنظیمات (خراب بودن ان ) خارج شده است چه کار کنیم؟
خطاهای دستگاه را میتوان از سه طریق متوجه شد که عبارتند از :
1-از طریق کلید ولوم
2-از طریق مشاهده به صورت چشمی
3-از طریق لمس کردن قطعات
از این سه روش به مشکلات و یا خارج بودن تنظیمات دستگاه پی برد.
*از طریق کلید ولوم:
بعد از اینکه دستگاه را روشن کنیم در این زمان متوجه میشوم LED به رنگ قرمز شروع به روشن و
خاموش شدن میشود( چشمک میزند)، این چشمک زدن دستگاه بدان معنی میباشد که دستگاه دوچار مشکل میباشد،
پس برای اینکه متوجه ایراد یا خرابی دستگاه باشیم شروع به شمارش چشمک زن دستگاه میشویم،
هر تعداد چشمکی که دستگاه بزند تعریف یک نوع خطا میباشد،که خطاهای ان عبارتند از…
مشکلاتی که میتوان از طریق لمس متوجه ان شد ، به این منظور میباشد که این دسته را
به صورت لمس کردن با انگشتان دست قابل ملاحظه و رفع میشوند
مانند کار نکردن پمپ سوخت رسانی،زمانی که انگشتان دست خود را به روی پمپ سوخت رسانی قرار بدهیم اگر کار نکند هیچگونه لرزشی ندارد پس میتوان متوجه شد یا برق به پمپ نمیرسد یا اشغال در ان گیر کرده است که مانع از عبور سوخت از داخل پمپ میگردد
مثال بعدی : کار نکردن کلید های ولوم و یا نچرخیدن ناب تنطیم گرمایش بخاری درجا فروزش
مشکلاتی که میتوان از طریق چشم متوجه ان شد به این منظور میباشد که این دسته را
به صورت دیدن قابل ملاحظه و رفع نمود
مانند پاره شدن سیم ها، شکسته شدن پوسته و دود دادن دستگاه قطع بودن و یا خراب بودن فیوز دسته سیم و از این نوع قبیل ایرادات
ورودی و خروجی هوای بخاری درجا و آزاد بودن عبور هوا و گرمای هوای اطراف بخاری چک شود و اتصالات مربوط به سنسورهای حرارتی چک شود ،مقاومت دو سر سنسورها در حالت عادی می بایست حدود 1.1 کیلو اهم باشد
ورودی و خروجی هوای بخاری درجا و آزاد بودن عبور هوا و گرمای هوای اطراف بخاری چک شود و اتصالات مربوط به سنسورهای حرارتی چک شود ،مقاومت دو سر سنسورها در حالت عادی می بایست حدود 1.1 کیلو اهم باشد
- میزان ولتاژ ورودی (24v و یا 12v) و اتصالات سیم ها چک شود.
- چشمک 4و7: انجام عملیات سوخت رسانی از طریق پمپ و درستی اتصالات و هواگیری شلنگ ها و نشتی و یا دودی نبودن بخاری درجا چک شود.
- میزان ولتاژ ورودی (24v و یا 12v) و اتصالات سیم ها چک شود.
- چشمک 4و7: انجام عملیات سوخت رسانی از طریق پمپ و درستی اتصالات و هواگیری شلنگ ها و نشتی و یا دودی نبودن بخاری درجا چک شود.
سلامت شمع و همچنین اتصالی و یا قطع نبودن سرسیم های شمع چک شود.
سلامت شمع و همچنین اتصالی و یا قطع نبودن سرسیم های شمع چک شود.
اتصالات سیم فن و گردش پره ی فن و تکان نخوردن و جا به جا نشدن برد بخاری چک شود.
سلامت سنسور های روی محفظه ی احتراق و سیم های اتصال سنسور ها چک شود و اتصالات الکتریکی سنسورها را چک نمائید ، هیچ گونه ارتباط الکتریکی نباید بین پایه های سنسور و بدنه آن وجود داشته باشد.
سلامت سنسور روی برد چک شود.
اتصالات ولوم را چک کنید
آمپر فیوز مصرفی (20A برای دسته سیم های تک فیوز- 20A و 7A برای دسته سیم های دو فیوز) و سلامت شمع و سرسیم های شمع و اتصالی نداشتن دسته سیم های بلند و کوتاه چک شود.
دست کاری نشدن پمپ چک شود- چک کردن اتصالات پمپ – دو طرف پمپ باد گرفته شد و همچنین در هنگام کار کردن بخاری چند ضربه ی کوچک به پمپ وارد شود تا در صورت متوقف شدن پمپ به دلیل وجود آشغال و ناخالصی در سوخت، پمپ پاکسازی شده و به پمپاژ ادامه دهد.
اتصالات ولوم و درستی ترتیب نصب سیم های ولوم چک شود.
سلامت و شکسته نبودن شفت ولوم چک شود.
دستکاری نشدن سوپاپ پمپ و کیفیت سوخت مصرفی و سلامت پنبه نسوز و واشر های تشدید کننده و فن چک شود.
نظافت داخلی بخاری و دودی نبودن و تنظیمات دما به وسیله ی ولوم چک شوند.
کنترل پنل بخاری درجا
کلید یا کنترل پنل بخاری درجا دارای سه کلید و دو تا ال ای دی است ،که کلید سمت راست شکل پروانه دارد که برای فن یا تهویه هوا استفاده می شود. کلید وسط کلید OFF بخاری است، و کلید سمت چپ که شکل حرارات روش کشیده شده برای روشن شدن می باشد.
قابل توجه است که زمانی که بخاری ارور می دهد و یا چراغش چشمک می زند چراغ آبی چشمک نمی زند چراغ قرمز شروع میکنه به چشمک زدن که در این صورت یک چشمک میزند یه مکث و دوباره یک چشمک که در این صورت می گوییم ارور یک و اگر پنج تا چشمک به صورت پشت سر هم بزنه به صورت یک دو سه چهار پنج و یک مکث یک ثانیه ای و دوباره یک دو سه چهار پنج یعنی ارور شماره پنج .
اگر تعداد چشمک ها را بشمارید اون عدد ارور شما می شود مثلا اگر 11 تا چشمک بزند بعد مکث یک ثانیه ای ارور 11 می شود.
ارورهای بخاری درجا
ارور شماره پنج مربوط به شمع بخاری است که این ارور به علت استفاده از سوخت نامناسب رخ می دهد، پس توصیه می شود از سوخت های مناسب استفاده کنید.امکان دیگری که دارد این است اگر برای شمع مشکلی ایجاد شود به برد کنترلی مربوط می شود که باید برای رفع آن به تعمیرکار مراجعه کنید.
ارور شماره شش که مربوط میشه به فن که اگر سیم فن قطع شده باشد و یا هر اتفاق دیگه و یا ورودی هوا چیزی گیر کرده باشد و باعث عدم چرخش آن باشد شما ارور شش را خواهید داشت پس با داشتن ارور شماره شش چک کنید ورودی هوا را چیزی نگرفته باشد و سیم آن را چک کنید در غیر این صورت مرتبط میشیم به بر دستگاه که باید مراجعه کنید به تعمیر کار کنید.
و خطای شماره هفت تقریباً همان خطای شماره چهار است که اگر خطای شماره چهار یا هفت داشتید مسیری را که به شما گفتیم بررسی کنید مشکل حل می شود.
ارور شماره هشت که یعنی چراغ هشت بار پشت سر هم بزنه مربوط میشه به سنسور های حرارتی که باید سنسور حرارتی را چک کنید.
خطای شماره 9 خرابی برد کنترل بخاری را نشان می دهد. همانطور که گفتم این تابلو کنترل است.
ارور شماره نه ، ده ، یازده مربوط می شود به عدم کار کرد برد کنترلی دستگاه، که در صورت رخ دادن این ارور به برد کنترلی بخاری درجا مربوط می شود.
ارور 6
بعد از نصب بخاری ارور 6 رخ داد حتما دریچه ورودی هوا رو باز کنید و از آزاد بودن فن مطمئن شوید، اگر فن گیر کرده باشد بخاری درجا دچار آسیب دیدگی جدی می شود.
فن زمانی گیر می کند که پیچ های زیر بخاری را به صورت یکنواخت محکم نکنید و یا بیش از حد مجاز محکم شود باعث می شود فن داخل بخاری گیر کند و ارور 6 اتفاق می افتد و درصورتاصلاح نشدن باعث سوختگی برد بخاری می شود که هزینه های زیاد را در پی دارد.
ارور 6 از چه طریقی ایجاد می شود؟ این ارور مربوط به فن یا الکتروموتور می شود.
چند حالت ارور ایجاد می شود:
1- احتمال قطعی سیم ها از سوکت باعث ایجاد ارور 6 می شود.
2- اگر ضربه خورده باشد بخاری تحت فشار قرار گرفته باشد این فن یا اکتروموتور به راحتی نچرخد و بازدهی خودش رو نداشته باشه ارور 6 رو داریم.
3- اگر قسمت پروانه فن شکسته باشد این ارور ایجاد می شود.
برای راه اندازی بخاری اول دکمه فن رو بزنید و ببینید فن به درستی کار می کند و جایی گیر نکرده باشد و راحت می چرخد اگر فن به درستی کار کرد می توانید بخاری رو روشن کنید.
اگر همه موارد را چک کردید و باز هم ارور6 را نمایش داد می توانید به تعمیرکاران ما مراجعه کنید چون در این صورت برد اکترونیکی دچار مشکل شده است و باید برد عوض شود.
ارور 8 بخاری درجا
دو سنسور حرارتی روی بخاری درجا داریم که دما پوسته بخاری را تشخیص می دهد اگر به هر دلیلی دما پیش از حد شود و پوسته نتواند خودش رو خنک کند مجبور به قطع شدن و ارور دادن می شود. زمانی این ارور رخ می دهد که راننده عجله دارد و سریع می خواهد حرکت کند چون بخاری روشن است سریع قطع کن را می زنید و مجدد وصل می کند در فاصله قطع و وصل کردن پوسته چون حرارتش بیش از حد می شود و سنسورها عمل می کند قطع می کنند و ارور 8 رخ می دهد. پس لطفا برای روشن کردن ماشین تا انتهای سرد شدن بخاری و عدم عملکرد بخاری صبر کنید.
دیگر مشکلات احتمالی بخاری درجا
1- سوزاندن فیوز: آمپر فیوز مصرفی (20 A برای دسته سیم های تک فیوز20A و 7A برای دسته سیم های دو فیوز) و سلامت شمع و سرسیم های شمع و اتصالی نداشتن دسته سیم های بلند و کوتاه چک شود.
2- کارنکردن پمپ: دست کاری نشدن پمپ چک شود – چک کردن تصالات پمپ – دو طرف پمپ باد گرفته شد و همچنین در هنگام کارکردن بخاری چند ضربه کوچک به پمپ وارد شود تا در صورت متوقف شدن پمپ به دلیل وجود اشغال و ناخالصی در سوخت پمپ پاکسازی شده و به پمپاژ ادامه دهد.
3- کارنکردن ولوم: اتصالات ولوم و درستی ترتیب سیم های ولوم چک شود.
4- اتومات نکردن – تنظیم نشدن دما- اتومات کردن بخاری درجا بعد از 10 دقیقه و گرم نکردن مجدد: سلامت و شکسته نبودن شفت ولوم چک شود.
5- دودی بودن بخاری : دستکاری نشدن سوپاپ پمپ و کیفیت سوخت مصرفی و سلامت پنبه نسوز و واشرهای تشدید کننده و فن چک شود.
6- کم شدن گرمای بخاری: نظافت داخلی بخاری و دودی نبودن و تنظیمات دما به وسیله ی ولوم چک شوند.
مصرف برق بخاری درجا فروزش پخش
مصرف برق این بخاری فروزش پخش به نحوی طراحی شده است که میزان مصرفی برق در زمان استارت 8 آمپر است و بعد دو دقیقه این 8 آمپر به میزان 3 الی 4 دهم آمپر می رسد یعنی می شود کاملا گفت که برق آنچنانی مصرف نمی کندو چون این بخاری با سوخت گازوئیل کار می کند.
بخاری شرکت فروزش پخش باعث تخلیه شده باتری ماشین شما نمی شود.
این بخاری جوری طراحی شده است که اگر ولتاژ باتری شما زیر 21.5 ولت باشد به صورت اتومات ارور 3 می دهد و بخاری خاموش می شود. اگر باتری شما مشکل داشته باشد بخاری شرکت فروزش پخش تشخیص دهد که باتری ایراد دارد و خاموش می شود که شما راننده عزیز بدونید که ماشین رو روشن کنید و بخاری به صورت اتومات خاموش می شود.
اگر شما ارور شماره 3 رو داشتید توصیه می شود به باتری ساز مراجعه کنید و ایراد رو رفع کنید و یا ماشین رو روشن کنید و باتری رو شارژ کنید تا مجدد از بخاری استفاده کنید.